App Wereld Uitvindingen & Ontdekkingen

Mensen probeerden eerst vogels te imiteren, maar met vallen en opstaan vond men ballonnen, luchtschepen, zweefvliegtuigen en uiteindelijk echte vliegtuigen uit.

Met ontzag, maar ook afgunst, heeft de mens gekeken naar zijn vliegende medeschepsels: de vogels. Vele pogingen werden ondernomen om die leemte op te vullen. Vanuit de mythologie (verhaal uit de godenwereld) kennen we de volgende poging: Icarus is in de Griekse mythologie de zoon van Daedalus. Omdat zij door koning Minos gevangen worden gehouden op Kreta, bedenkt Daedalus een manier om te ontsnappen: hij bouwt vleugels van een houten raamwerk, veren en was. Omdat de was niet mag smelten, waarschuwt Daedalus Icarus om niet te hoog en dicht bij de zon te vliegen, maar ook niet te laag, omdat de vleugels te zwaar zouden worden van het zeewater. Icarus wordt echter roekeloos en slaat zijn vaders raad in de wind. Hij vliegt steeds hoger. Daardoor gaat de bijenwas smelten en vallen de vleugels uiteen. Hij stort in zee en verdrinkt. Voortaan heet dit gedeelte van de Egeïsche zee de Ikarische Zee.

Luchtballon: de heteluchtballon is het oudste type en werd in 1783 uitgevonden door de gebroeders Montgolfier. Het is het type dat men tegenwoordig het vaakst ziet. De ballon wordt voor de start op de grond uitgespreid, met de mand op zijn kant. Met een grote ventilator blaast men koude lucht naar binnen, zodat de ballon bol gaat staan. Daarna ontsteekt men de gasbranders, en wordt de lucht in de ballon verhit, zodat hij omhoog komt, de mand rechtop trekt en, met de inmiddels ingestapte passagiers, het luchtruim kiest. Om te stijgen verhit de ballonvaarder de lucht in de ballon. Doet hij de gasbranders uit, dan zal de lucht langzamerhand afkoelen, zodat de ballon weer daalt.

Een zweefvliegtuig is een toestel dat zich zwevend door de lucht verplaatst zonder gebruik van een motor. De vlieger kan gebruikmaken van thermiek (opstijgende warme lucht) om grote hoogtes te bereiken. Door van de ene thermiekbel naar de andere thermiekbel te vliegen kunnen afstanden tot meer dan 1000km worden afgelegd. Een bijzondere vorm van zweefvliegen is het hellingvliegen waarbij de vlieger gebruik maakt van hellingstijgwind (wind die langs een berghelling omhoog stroomt) of golfstijgwind (golfbeweging van de lucht veroorzaakt door obstakels op de grond). In golfstijgwinden kunnen zeer grote hoogtes worden bereikt (boven de 10.000m). Een zweefvliegtuig kan niet zelfstandig opstijgen. Het wordt door een sleepvliegtuig of een lier tot op een bepaalde hoogte gebracht (minimaal 250 m), waarna het wordt losgekoppeld. Otto Lilienthal (1848 – 1896) was een Duitse uitvinder en ontwerper van vele zweefvliegtuigen. Hij wordt beschouwd als één der pioniers van het vliegtuig. Hij begon zijn experimenten in 1867. In 1891 maakte hij voor het eerst een zweefvlucht van meer dan 25 meter. In 1893 maakte hij al glijvluchten van 250 meter en in 1896 maakte hij zijn eerste vlucht met een dubbeldekker. In Berlijn had hij een 15 meter hoge kunstmatige heuvel, met daarin een hangar, gebouwd. Hiervan maakte hij ontelbare proef- en testvluchten, waardoor deze heuvel in Berlijn al snel een bezienswaardigheid werd. Heden ten dage staat op de top van die heuvel het herdenkingsmonument voor Lilienthal. Hij raakte in 1896 zwaargewond bij een mislukte zweefvlucht en stierf de volgende dag.

Wilbur Wright (1867 - 1912) en Orville Wright (1871 - 1948) zijn twee pioniers in de geschiedenis van de luchtvaart. Ze werden geïnspireerd door een artikel over de experimenten van Otto Lilienthal en verdiepten zich in de problematiek van het vliegen. In 1901-1902 ontwierpen ze een eerste windtunnel, om hun nieuwe modellen van zweeftoestellen uit te testen, en bouwden een grote kennis op. Voor hun te ontwerpen vliegtuig moesten zij een motor ontwerpen, hetgeen gedaan werd door een vriend Charles Taylor, en allerhande technische problemen oplossen. Zo moesten zij oplossingen vinden voor de propellers, de overbrenging van de motorkracht en de besturing. Aangezien Samuel P. Langley (Amerikaans wetenschapper, experimenteerde met vliegtuigen) in 1903 aankondigde een vlucht te wagen, kwamen de gebroeders Wright onder druk te staan, en trokken met hun experimentele en nog niet helemaal afgewerkte toestel naar de duinen bij Kitty Hawk, een plaats aan de Amerikaanse kust. Ze kozen deze plaats omdat er meestal een krachtige wind waait. Op 14 december 1903 werd een eerste poging ondernomen, doch deze mislukte. Op 17 december vond een vlucht plaats met de 'Flyer', later Flyer1 genoemd, met Orville als piloot. Toevallige waarnemers waren personeelsleden van een nabijgelegen weerstation. Later op de dag werden nog meerdere pogingen ondernomen, en de eerste vlucht van 12 seconden over een afstand van 37 meter werd meteen verbeterd door een beter resultaat die dag van 60 seconden over 260 meter.

Louis Blériot (1872 – 1936) was een Frans luchtvaartpionier. Op 25 juli 1909 was hij de eerste die met een vliegtuig over het Kanaal vloog. Hij gebruikte daarbij een zelfontworpen toestel (Blériot XI) met een driecilindermotor die 25 pk leverde. Zijn vlucht van Calais naar Dover over een afstand van circa 45 km duurde 37 minuten. Blériot had al vroeg interesse in de luchtvaart en bouwde in 1900 een toestel dat via een motor de vleugels ervan op en neer bewoog. Zoals ook andere pioniers faalde hij in zijn pogingen om hiermee te vliegen. Toen motoren met een kleiner gewicht beschikbaar waren, was Blériot de eerste die een succesvolle ééndekker bouwde: de Blériot V. Bij dit vliegtuig bevond de staart zich vóór de cockpit. Het vloog voor het eerst in 1907 maar stortte niet veel later neer en het ontwerp werd verlaten. £1000,– was de prijs die de Londense Daily Mail (Brits dagblad sinds 1809) uitloofde voor diegene die als eerste het Kanaal zou overvliegen. Dat moedigde Blériot aan om zijn vierde ééndekker te ontwikkelen, de Blériot XI. Nadat hij een Europees record had gevestigd, waarbij hij 36 minuten en 55 seconden in de lucht was gebleven, had hij genoeg vertrouwen om deze trip aan te durven. Hij klaarde de klus in 37 minuten. De Fransen waren enthousiast, terwijl de Britten zich realiseerden dat ze vanaf nu kwetsbaar waren voor luchtaanvallen.


Vliegtuig, vleugels, ballon, zweef, motor

Charles Augustus Lindbergh (1902 – 1974) werkte, na zijn training als luchtmachtvliegenier, in de burgerluchtvaart. Hij werd wereldberoemd doordat hij als eerste piloot solo en non-stop over de Atlantische oceaan vloog, van New York naar Parijs op 20 - 21 mei 1927. De naam van zijn vliegtuig was Spirit of St. Louis. Hij won met zijn vlucht de Orteig prijs van $25.000. Lindbergh was niet de eerste die over de oceaan vloog. Hij was wel de eerste die het alleen deed. Acht jaar eerder hadden John Alcock en Arthur Whitten Brown al samen de vlucht gemaakt. Hun vliegtuig was een omgebouwde Vickers Vimy jachtbommenwerper. Het duo vloog van St.-John's op Newfoundland naar Clifden in Ierland. De vlucht duurde 16 uur en 12 minuten. In totaal waren er al 81 personen over de oceaan gevlogen voor Lindbergh. Deze bouwde met Donald Hall en andere monteurs van Ryan Airlines de 'Spirit of St. Louis' - een éénzitter met een propellermotor - in slechts 60 dagen. In het voorjaar van 1927 waren er diverse concurrerende projecten die op de prijs uit waren. De vleugelspanwijdte werd flink vergroot om voldoende liftvermogen te creëren, om het gewicht van toestel, ruim 1700 liter brandstof, piloot en apparatuur te kunnen dragen. Omdat Lindbergh geen aanpassingen wilde in de staart- en vleugelroeren resulteerde één en ander in een onstabiel toestel, met nerveus vlieggedrag. Men zegt dat Lindbergh dit zo had gevraagd, zodat hij tijdens de vlucht niet in slaap zou vallen.

Anthony Fokker (1890 – 1939) was een Nederlandse luchtvaartpionier en vliegtuigbouwer. Hij werd geboren in het toenmalige Nederlands-Indië. Vier jaar later verhuisde de familie naar Haarlem. In 1910 stuurde zijn vader hem naar een monteuropleiding in Duitsland. Fokker wilde liever vliegen. Zijn eerste propellervliegtuigje, dat hij in 1910 ontwierp en construeerde, noemde hij de Spin. Zelf testte hij zijn modellen ook uit. Met de Spin 3 vloog Fokker op 31 augustus 1911 boven Haarlem en om de St.Bavo kerk. Eén van de laatst gebouwde Spinnen in 1913 werd door Fokker na de Eerste Wereldoorlog mee naar Nederland genomen. De gerestaureerd Spin is te zien in het luchtvaartmuseum Aviodrome in Lelystad. In 1912 vertrok Fokker naar een vliegveld in de buurt van Berlijn, waar hij een bedrijf oprichtte, Fokker Aeroplanbau. In de navolgende jaren construeerde hij diverse andere typen vliegtuigen. Het bedrijf leverde circa 700 gevechtsvliegtuigen aan het Duitse leger. Ondanks verwoede pogingen van Fokker om ook vliegtuigen aan Nederland te verkopen, was die alleen geïnteresseerd in Franse en Engelse toestellen. Op 21 juli 1919 richtte hij de Nederlandse Vliegtuigenfabriek op. Eind jaren twintig was Fokker de grootste vliegtuigfabriek ter wereld, met vestigingen in Amsterdam-Noord en Veere, en op drie plaatsen in de Verenigde Staten. Begin jaren dertig vlogen wereldwijd 54 maatschappijen met de populaire F.VII van Fokker. In 1958 introduceerde het bedrijf de Fokker F-27 'Friendship', het vlaggenschip in de historie van Fokker. In april 1962 kondigde Fokker een straalvliegtuig aan, de Fokker F-28 Fellowship.


Albert Plesman (1889 – 1953) was een Nederlands luchtvaartpionier en medeoprichter van de 'KLM', Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Na de Eerste Wereldoorlog was hij mede-organisator van de Eerste Luchtvaart Tentoonstelling Amsterdam in 1919. Voor deze gelegenheid waren expositiehallen gebouwd, die na het evenement in gebruik werden genomen door Anthony Fokker, voor zijn nieuw op te richten Fokker vliegtuigfabriek. Op dinsdag 7 oktober 1919 wordt de 'Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën' opgericht. De luitenant-vlieger Albert Plesman werd administrateur, en later directeur. Koningin Wilhelmina verleende de maatschappij bij oprichting het predicaat koninklijk. KLM is de nationale luchtvaartmaatschappij van Nederland. Thuishaven is de luchthaven Schiphol (Amsterdam). KLM is een wereldwijd opererende luchtvaartmaatschappij. Zij vormt de kern van de KLM Groep, waarvan ook KLM cityhopper, Martinair en Transavia deel uitmaken. KLM is in 2004 gefuseerd met Air France tot de holding Air France-KLM. KLM en Air France zijn actief onder de eigen naam. KLM behaalt zijn omzet uit 3 kernactiviteiten, te weten vervoer van passagiers, vrachtvervoer en vliegtuigonderhoud. Schiphol is de grootste Nederlandse luchthaven, en één van de belangrijkste luchthavens van Europa. De luchthaven is eigendom van de Schiphol Group (statutaire naam: "N.V. Luchthaven Schiphol"), met als aandeelhouders de Nederlandse Staat, en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam.


  Museum JoCas © (CC BY-SA 3.0 NL) CC: Creative Commons - Naamsvermelding - Niet-commercieel - Gelijk delen 3.0  Nederland , licentie en © Format: Cor Bastinck ism vml JoCas, Jeugd- en jongerenvereniging. © teksten zie Wikipedia en “Info” © foto’s algemeen zie “Info” en wanneer afwijkend zie onderschrift foto’s bij artikel.

TOP Info Contact Home

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

De val van Icarus, tussen 1635 en 1637.

Schilder: Jacob Peter Gowy. Bron: Madrid, Museo del Prado

Tekening van de hemelvaart van een luchtballon (wetenschapper: Jean-François de Rozier Pilâtre). De eerste bemande vlucht, 19 oktober 1783.

Tekenaar: Claude-Louis Desrais. Bron: french wikipedia, original upload 4 décembre 2004 by fr:Utilisateur:Didier

Zweefvliegtuig aan de grond in Polen.

Foto: Wlodek k1

De eerste vlucht van de gebroeders Wright, 17 december 1903, 10.35 uur.

Auteur: John T. Daniels

Groepsfoto bij de Spirit net voor de vlucht naar St. Louis. Lindbergh vooraan. Date: May 10 1927

Ryan Neg .: 93122 Album Name: NYP Spirit Photos - Vol 3 Page Number: 7 Repository: San Diego Air and Space Museum Archive.