App Nederland Feest - en gedenkdagen 

Goede Vrijdag

Info Contact Home

Goede Vrijdag, is de vrijdag voor Pasen. Op deze dag herdenken christenen de kruisiging en dood van Jezus op de heuvel Golgotha nabij de stad Jeruzalem in Israel.

Jezus stierf volgens de Bijbel door de kruisdood, nadat hij door de Romeinse stadhouder Pontius Pilatus op aandrang van het sanhedrin, de Joodse hoge raad, hiertoe was veroordeeld.

Heel vroeg in de morgen komen de hogepriesters, oudsten en het hele sanhedrin bij elkaar. Besloten wordt om Jezus ter dood te brengen. Hij wordt geboeid en naar de stadhouder Pontius Pilatus gebracht. Die weet zich niet goed raad met de situatie, bedenkt dan dat Jezus oorspronkelijk uit Galilea komt en daardoor onder het recht van Herodes valt. Deze blijkt in de stad te zijn, waarop Jezus naar Herodes gestuurd wordt.

Herodes drijft de spot met Jezus; hij geeft hem een mantel en stuurt hem als een "nepkoning" terug naar Pilatus. Deze probeert Jezus vrij te laten, door het volk te laten kiezen tussen een moordenaar en Jezus. Het volk heeft echter liever de moordenaar vrij. Pilatus laat Jezus geselen. Romeinse soldaten nemen hem mee naar de binnenplaats van het gerechtsgebouw, zetten een doornenkroon op zijn hoofd en doen hem een purperen mantel om. Ze lachen hem uit en slaan hem op zijn hoofd. Pilatus laat hierop Jezus aan het volk zien, maar het wordt niet voldoende geacht; "kruisig hem", roept de massa. Uiteindelijk geeft Pilatus toe aan de wens van het volk en 'wast zijn handen symbolisch in onschuld (overgieten wassende handen met water)'. Tussen acht en negen uur 's ochtends wordt Jezus gekruisigd, tussen twee moordenaars. Drie uur later wordt het donker op heel de aarde, tot drie uur 's middags (Mat. 27:45). Dan sterft Jezus. De aarde schudt, het voorhangsel (zwaar gordijn) in de tempel scheurt van boven naar beneden en enkele doden staan op. Tegen de avond gaat Jozef van Arimathea naar Pilatus en vraagt toestemming om Jezus te begraven. Hij wordt in een graf gelegd, dicht bij Golgotha.

De betekenis van de dood van Jezus (Christus) en van Goede Vrijdag ligt in het offer dat Jezus volgens de evangeliën heeft gebracht (Marcus 10:45). Zijn dood wordt in het Nieuwe Testament gezien als een offer (Hebreeën 10:4-10). De offers in het Oude Testament moeten gezien worden als een voorafschaduwing (door laten schemeren wat er zou kunnen gebeuren) van, of vooruitzien naar de dood van Jezus. De geofferde dieren (vooral de lammeren) wezen er al op dat voor betaling van de schuld bloed nodig is. Johannes de Doper heeft Jezus aangewezen als het Lam van God (Johannes 1:29). Door zijn dood heeft Jezus de schuld van de zonde betaald. Lees verder in de rechterkolom.     

Daarom  zijn dierenoffers en besnijdenis vanaf dat moment verboden en een belediging van God.

En daardoor ook heeft Jezus de satan overwonnen. Christenen herdenken daarom op Goede Vrijdag de verlossing van de zonde en de overwinning op de satan.

Hoewel dus het lijden en sterven van Jezus centraal staat, spreekt de Kerk toch van 'Goede' Vrijdag, om erop te wijzen dat Jezus zichzelf opgeofferd heeft ter verzoening van de zonden. Andere bronnen noemen echter dat een verbastering van "Gods vrijdag" heeft geleid tot de naam, zoals wij hem nu kennen.

De eerste christenen waren bekeerde joden; daarom bleef de verbinding met de Pesach (joods paasfeest) in stand. Pas later is er scheiding tussen de feesten gekomen en kregen het pesach (joods) en het paasfeest (christenen) verschillende vieringsdata, Goede Vrijdag verhuisde mee met het christelijke paasfeest.

Binnen de Rooms-Katholieke Kerk vindt op veel plaatsen op Goede Vrijdag om drie uur 's middags de kruisweg plaats en 's avonds een viering met kruisverering. Veel protestantse kerken houden op deze dag een kerkdienst met een zeer ingetogen karakter.

+

+

+

Christus voor Pilatus die zijn handen in onschuld wast.

Schilder: Nicolaas Maes, eind 17e eeuw. Bron: Szépművészeti Múzeum ("Museum voor Schone Kunsten") in Boedapest, Hongarije

Kruiswegstatie #7: Jezus valt voor de tweede keer.

Brussels: Saint-Jean-Baptiste au Béguinage. Foto: Yann


  Museum JoCas © (CC BY-SA 3.0 NL) CC: Creative Commons - Naamsvermelding - Niet-commercieel - Gelijk delen 3.0  Nederland , licentie en © Format: Cor Bastinck ism vml JoCas, Jeugd- en jongerenvereniging. © teksten zie Wikipedia en “Info” © foto’s algemeen zie “Info” en wanneer afwijkend zie onderschrift foto’s bij artikel.

De kruisiging, laatste kwart 15e eeuw.

 In The J. Paul Getty Museum.